top of page

Elektrische auto nog de moeite waard?


De meeste ondernemers en dga's rijden in een auto van de zaak. Elektrisch rijden is duurzaam en al jaren een optie, maar is het anno 2018 nog de moeite waard?

Lage bijtelling

Een volledig elektrische auto heeft een bijtelling van maar 4%. Dat blijft tot 2021 zo, alleen wordt in 2019 de lage bijtelling beperkt tot een catalogusprijs van € 50.000. Een auto met een hogere catalogusprijs heeft een bijtelling van 22% over het meerdere boven de € 50.000. Vanaf 2021 is de bijtelling voor alle auto's 22%.

Tip: een elektrische auto van meer dan € 50.000 die je op de zaak zet, kan je daarom het beste nog in 2018 aanschaffen.

Vijf jaar

De lage bijtelling blijft vijf jaar van kracht, ook als de auto's tussentijds verkocht wordt. Het kan dus ook aantrekkelijk zijn een elektrische occasion aan te schaffen. In dat geval is wel van belang hoe lang de lage bijtelling van 4% dan nog geldt.

Extra aftrek

Schaf je als ondernemer in 2018 een nieuwe elektrische auto aan, dan heb je tot een waarde van € 50.000 recht op 36% milieu-investeringsaftrek. Is de auto duurder, dan krijg je over het meerdere geen aftrek meer. Voor nieuwe plug-in hybride auto’s heb je bij aanschaf in 2018 tot een waarde van € 35.000 recht op 27% aftrek.

Let op! De milieu-investeringsaftrek van een elektrische auto geldt niet bij aanschaf van een occasion.

Geen MRB

Voor volledig elektrische auto’s betaal je geen MRB (wegenbelasting) tot 2021. Voor plug-in hybride auto’s betaal je tot 2021 de helft van de normale MRB. Vanaf 2021 betaal je voor iedere auto de normale MRB. Dat geldt dan ook voor bestaande elektrische en plugin-hybride auto's.

Geen BPM

Tot 2021 betaal je voor een elektrische auto ook geen BPM. Daarom is de aanschafprijs van een volledig elektrische auto niet veel hoger meer dan een auto op benzine of diesel. Ook de bijtelling blijft daardoor laag.

bottom of page