Het lage btw-tarief wordt met ingang van volgend jaar verhoogd van 6% naar 9%. Dit heeft tal van gevolgen, waar je je als ondernemer het beste tijdig op kunt voorbereiden. Denk aan het doorvoeren van eventuele prijsstijgingen en de aanpassing in de administratie.
Btw-verhoging
De btw-verhoging van het lage tarief treft met name eerste levensbehoeftes, zoals voedsel, drank, boeken en tijdschriften. Maar ook de diensten van de kapper, schoenmaker en fietsenmaker worden erdoor getroffen, net als bijvoorbeeld een hotelverblijf, saunabezoek of personenvervoer. De consumentenprijs van deze goederen en diensten kan vanwege de verhoging met een kleine 3% stijgen (109/106 = 2,8).
Prijzen aanpassen
Verkoop je zelf één of meer van bovengenoemde producten of diensten, dan zal je de prijzen wellicht willen aanpassen. Houd er rekening mee dat je, net als vele andere ondernemers, op 1 januari 2019 ook de inflatie wellicht wil doorberekenen in de nieuwe prijzen.
Aanpassen administratie
Als gevolg van de wijziging zal je ook de administratie moeten aanpassen. Uit de boekhouding zal duidelijk moeten blijken hoeveel goederen je tegen het lage tarief verkocht hebt en hoeveel btw-afdracht dit tot gevolg heeft. Dit tarief moet dus worden aangepast. Hetzelfde geldt voor inkoop tegen het lage tarief en de daaruit volgende vooraftrek.
Aanpassen facturen
Voer de tariefverhoging ook door in de facturatie, zodat automatisch het juiste bedrag aan btw in rekening wordt gebracht. Breng je ten onrechte een verkeerd percentage in rekening, dan zal je het verschil zelf moeten bijpassen.
Geen naheffing over al betaalde facturen
Heb je dit jaar al goederen en diensten tegen het lage tarief gefactureerd die pas in 2019 geleverd worden? Dan wordt over het verschil niet nageheven. Je hoeft de administratie hierop dus niet aan te passen en ook geen aanvullende nota's te sturen.
Let op! In offertes, waarbij je producten of diensten levert na 1 januari 2019, moet je wel rekening houden met het nieuwe btw-tarief.