De overheid wil het gebruik van volledig elektrische auto's nog steeds stimuleren. Daarom geldt er een aantal fiscale voordelen. Per 1 januari 2019 gaan deels nieuwe regels gelden. Welke zijn dit en wat levert het op?
Kamervragen
In antwoord op Kamervragen heeft staatssecretaris Snel laten berekenen dat het fiscale voordeel van een Tesla met een cataloguswaarde van bijna € 130.000 in vijf jaar tijd oploopt tot zo'n € 70.000. Daarbij is nog gerekend met de geldende bijtelling van 4% over de gehele cataloguswaarde. Hier komt echter in 2019 verandering in.
Voordeel minder in 2019
De bijtelling wordt volgend jaar voor nieuwe elektrische auto’s namelijk 22%, voor zover een dergelijke auto een hogere cataloguswaarde heeft dan € 50.000. Tot € 50.000 blijft de bijtelling gewoon 4%. Alleen over het meerdere moet 22% worden bijgeteld. Voor de betreffende Tesla gaat de bijtelling dus met bijna € 14.400 omhoog. Afhankelijk van het belastingtarief kost dit volgend jaar dus maximaal € 7.452 aan extra belasting. Voor elektrische auto’s die meer dan 60 volle maanden geleden op kenteken zijn gezet, bedraagt de bijtelling 7% over de eerste € 50.000 cataloguswaarde en 25% over het meerdere.
Extra voordelen
Een ander voordeel is dat voor elektrische auto's geen BPM betaald hoeft te worden. Ook is er geen wegenbelasting verschuldigd. In 2018 kan bovendien ook nog 36% milieu-investeringsaftrek worden verkregen voor een cataloguswaarde tot € 50.000. Of deze milieu-investeringsaftrek ook in 2019 nog van toepassing is, zal blijken uit de milieulijst 2019 die vlak voor het einde van dit jaar zal worden gepubliceerd.
Voordeel € 67.000
Alles bij elkaar is volgens de berekeningen van de staatssecretaris het voordeel van een Tesla ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto ongeveer € 67.000 en in vergelijking met een dieselauto zo'n € 73.000 in vijf jaar tijd. Per jaar dus € 13.400 respectievelijk € 14.600. Dit wordt vanaf volgend jaar dus maximaal € 7.452 minder. Voor bestaande elektrische auto’s die nog korter dan 60 volle maanden op kenteken staan, blijft de huidige bijtelling (4% over de gehele cataloguswaarde) wel van kracht totdat 60 volle maanden zijn verstreken.
Waterstof en zonne-energie
De wijziging dat de hoge bijtelling wel telt voor de cataloguswaarde boven € 50.000 geldt weer niet voor auto’s op waterstof. Die auto’s krijgen vanaf 2019 een bijtelling van 4% over de gehele cataloguswaarde. De reden is dat de overheid die techniek een extra steuntje in de rug wil geven. Onlangs heeft het kabinet tevens aangegeven na te denken over een soortgelijke uitzondering voor auto’s die volledig op zonne-energie rijden. De uitkomst zal waarschijnlijk medio 2019 openbaar worden, met mogelijk ook de plannen met de autobelastingen vanaf 2021.
Heb je vragen over de fiscale voordelen van elektrisch rijden, neem dan contact met ons op.