7 tips om aan de slag te gaan en kansen te benutten | Duurzaamheid is de toekomst, dat weten we zo langzamerhand wel. En dat het jouw bedrijf raakt ook. Toch kan het zijn dat je er nog niet mee begonnen bent, of dat je minder doet dan dat je zou moeten doen. Maar, heb je binnenkort een lening nodig, of zit er in jouw keten een grote leverancier, lukt het je niet om jonge mensen aan te trekken of heeft opdrachtgevers die vragen om concreet bewijs over hoe je maatschappelijk verantwoord onderneemt en wat jouw inzet is bij het verduurzamen van je keten? Dan lees je in deze advieswijzer waarom het zo belangrijk is om er nu écht werk van te maken, tips over hoe je snel begint en welke kansen het jou oplevert.
Urgentie 1: De komst van de CSRD raakt grote én kleine bedrijven
De heel grote bedrijven, zoals Philips, Heijmans, NS en banken, rapporteren dit jaar (2024) al volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe EU-wet, die grote bedrijven verplicht om transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Niet in vage claims, maar concreet onderbouwd met data en bewijslast over hun eigen bedrijf én over de keten. Voor grote ondernemingen geldt de CSRD vanaf boekjaar 2025. Bedrijven worden gezien als grote onderneming als ze twee opeenvolgende jaren aan minstens twee van de volgende drie kenmerken voldoen:
Minimaal 250 fte personeelsleden
Minimaal € 50 miljoen omzet
Minimaal € 25 miljoen balanstotaal
Deze rapportageverplichting vraagt zo veel concrete data, dat veel CSRD-plichtige bedrijven gestart zijn met het ophalen van informatie uit de keten. Misschien heb je dit al gemerkt, doordat je verschillende vragenlijsten hebt moeten invullen voor deze bedrijven over algemene bedrijfsinformatie, de herkomst van producten/diensten, materiaalgebruik en de CO2-uitstoot van een product. Of omdat je bent uitgenodigd voor een ronde tafel met meerdere leveranciers uit de keten.
Let op! Voor je het weet, is het 2025. Begin dus op tijd met de voorbereiding daarop, ook als je niet aan de CSRD hoeft te voldoen.
Urgentie 2: Nog meer wet- en regelgeving met impact
Verbruik je bijvoorbeeld meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent) per jaar, heb je vastgoed of meer dan 100 werknemers? Dan komt er naast de CSRD helaas nog meer wet- en regelgeving op je af. Een willekeurige greep uit deze (aankomende) wetten: zero-emissiezone, CBAM, werkgebonden personenmobiliteit, informatieplicht energiebesparing, energielabel C voor bedrijfspanden, UPV, de wet tegen greenwashing etc.
Tip: zet informatie, data en bewijslast over jouw duurzame beleid, initiatieven en resultaten op papier en verstuur deze proactief naar leveranciers en klanten. Daarmee voorkom je mogelijkerwijs dat zij bepalen welke informatie je bij hen moet aanleveren.
Let op! Weet welke wet- en regelgeving op jouw business of sector van toepassing is en welke acties je moet ondernemen om eraan te voldoen! Beperk je niet alleen tot het milieu (E), maar kijk ook naar wetgeving gericht op sociaal (S) en bestuur (G).
Urgentie 3: Banken en investeerders vragen om onderbouwde duurzaamheidsinformatie
Banken en investeerders moeten zich al verantwoorden vanuit de voor hun geldende EU-wetgeving (SFDR) over hoe zij hun kapitaalstromen aanwenden voor een duurzame economie. Dus als je binnenkort een lening voor een investering wil afsluiten, zal jouw bank waarschijnlijk – naast financiële – ook niet-financiële vragen gaan stellen bij het continueren of de uitbreiding van kredietfaciliteiten, zoals vragen over de door jouw bedrijf veroorzaakte CO2-uitstoot, een externe klokkenluidersregeling, het aantal vrouwen in de directie en/of het ziekteverzuim.
Let op! CSRD-plichtige bedrijven bepalen aan de hand van de ‘dubbele materialiteitsanalyse’ wat de belangrijkste duurzame thema’s zijn. Niet alleen voor het eigen bedrijf, maar ook voor andere belanghebbenden en hun keten. Leg je duurzame thema’s naast deze dubbele materialiteit (zie jaarverslagen en informatie uit de sector) en zorg voor aansluiting.
Voorbeeld in de bouwsector, zie jaarverslagen op de websites | Op p. 82-86 lees je meer over de dubbele materialiteitsanalyse van BAM. Deze kun je vergelijken met de dubbele materialiteitsanalyse van Boskalis (p. 14-15).
Urgentie 4: Duurzaamheid als voorwaarde bij offertes en aanbestedingen
In bepaalde branches (zoals transport en bouw), maar ook bij overheden, maak je meer kans, of moet je zelfs voldoen aan bepaalde milieustandaarden – zoals de CO2-prestatieladder, Lean & Green, Prestatieladder Sociaal Ondernemen of IS14001 –, bij offerterondes en aanbestedingen.
Let op! Zoek uit welke (duurzame, sociale, milieu) certificeringen belangrijk zijn in jouw sector of voor jouw klanten. Bekijk wat er nodig is om zelf zo’n certificaat te halen en wat het oplevert!
Urgentie 5: Jongere generatie kiest voor bewustere banen
In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben starters de banen voor het uitzoeken en kunnen ze dus kritisch zijn. Het maken van positieve impact is steeds vaker een doorslaggevende factor om te kiezen voor een baan bij een duurzamer bedrijf.
Tip: vertel op je website en in de nieuwsbrief over duurzame activiteiten en benoem duurzaamheid in je vacatureteksten! Ook als je nog niet zo tevreden bent over de duurzame prestaties.
Voorbeelden in de retailsector | Bij Pean Buiten maken ze telkens weer een nieuwe video over hun duurzame initiatieven om hun gasten te inspireren voor een duurzame levensstijl. Interstuhl Benelux werkt samen met zijn dealers aan o.a. circulair kantoorontwerp en plastic reductie.
7 tips om duurzaamheid om te zetten in businesskansen
Als je het al niet was, dan hebben de vijf genoemde urgenties je er vast van overtuigd dat je nu écht werk moet gaan maken van duurzaamheid. Het belangrijkste is dat je begint. Het hoeft niet meteen perfect te zijn! We hebben 7 tips om snel en effectief te starten met de belangrijkste kansen:
Spreek intern je commitment uit voor duurzaamheid. Versterk je missie, visie en strategie met duurzaamheid.
Formeer een team dat gestructureerd aan duurzaamheid kan werken.
Ga in gesprek met ons als accountant, leveranciers en klanten: wat vinden zij het belangrijkst? Wat willen ze weten? Waarmee kan je je onderscheiden? Hoe doe je het ten opzichte van concurrenten op dit vlak?
Inventariseer wat je al doet aan de belangrijkste duurzame thema’s en waar je moet of kan verbeteren. Stel een verbeterplan op en houd actief bij wat de vooruitgang is. Als je dit lastig vindt, zoek dan hulp van een deskundige stagiair of externe partij.
Onderzoek of er subsidies beschikbaar zijn voor je plannen, of vraag ons naar de mogelijkheden. Denk ook aan kansen op het gebied van groene financiering.
Sluit aan bij een duurzaam netwerk voor informatie, inspiratie en kennisdeling met gelijkgestemden. Als er lokaal geen netwerk voorhanden is, word dan lid van MVO Nederland en abonneer je op de berichten van Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen.
Besteed duurzaamheid niet uit aan één persoon binnen je bedrijf en leg het ook niet volledig in handen van een externe partij. Verdiep je erin, doe zelf mee, maak het een onderdeel van de bedrijfsvoering en faciliteer je team!
Pak je kans!
Bedrijven die al volop bezig zijn met hun duurzame ontwikkeling laten zien dat ze succes boeken hiermee. Sterker nog, deze bedrijven hebben een gezond verdienmodel ontwikkeld, komen gemakkelijker aan financiering (met een gunstige rente), hebben zeer gemotiveerd personeel, komen makkelijker aan nieuw personeel en hebben een goede reputatie bij hun leveranciers en klanten. Zij weten hun maatschappelijke relevantie aan te tonen en bieden meer kans op bedrijfsopvolging. Dat wil jij toch ook?!
Neem contact op met je relatiebeheerder als je hierbij hulp nodig hebt. Een duurzame strategie is niet alleen een kans maar ook een voorwaarde om toekomstbestendig te zijn. We halen er graag uit wat erin zit.
Disclaimer | Hoewel bij de samenstelling van deze advieswijzer de uiterste zorg is nagestreefd, wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het brede en algemene karakter van de advieswijzer, is deze niet bedoeld om alle informatie te verschaffen die noodzakelijk is voor het nemen van financiële beslissingen.